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"La Vicìnia"
Fevrâr dal 2004
 
Lis tieris civichis a pandin il valōr de «solidaritāt diacroniche cu lis etis avignī»
PROPIETāTS COLETIVIS: CJAPā IL BON IN MAN

[Pietro Nervi]
La riscuvierte e l’impuartance de propietāt coletive intun saē dal economist Pietro Nervi, professōr di Economie politiche montane de Universitāt di Trent, publicāt tal 1999 dal “Notiziario delle Regole” de “Comunitāt delle Regole di Spinale e Manez” (Trent) e tornāt a stampā par furlan de “Patrie dal Friūl” (Zenār 2002)

No son dubis incirche a l’impuartance che e ven dade a la riscuvierte de propietāt coletive, cu la sō gjestion comunitarie, intal stāt talian. A ogni mūt, dut chest al ven intindūt cuntune otiche pluitost limitative, che e ten in cont dome de regulamentazion dai prelevaments e de tutele ambientāl, sot di ogni aspiet essenziāl, ma che no dą avonde impuartance a la sō presince e funzion sul sisteme naturāl, locāl e gjenerāl. In proposit, M. S. Giannini (1979) al sostignģ che la protezion dal ambient naturāl e je, intes regulis di chescj organisims, dibot simpri un risultāt, nņ une sō finalitāt o un efiet juridic produsūt des regulis. No si pues duncje fā di mancul di dī che la tutele dal ben civic e la programazion de utilizazion des risorsis naturāls a son recuisīts di fonde pai possediments coletīfs. Infat, lis Aministrazions comunāls e chźs disseparadis de utilizazion civiche, ch’a ąn la gjestion par cont de Comunitāt propietarie, a protezin lis risorsis e a metin dissipline intes diferentis utilizazions dal patrimoni di bande dai components de coletivitāt. Di mūt che lis possessions coletivis a son, in sostance, struments di conservazion e di gjestion razionāl dal patrimoni naturāl in sens storic e concret. No si ą di fā di mancul di clamā l’atenzion sul fat che tignī di cont lis risorsis naturāls al č un dutun cu la razionaliāt contadine, marcade cun fuarce de convivince di plui gjenerazions e de cussience che chestis a passin, ma che la colonģe e reste, come che al ą vūt dit Galeski (1971). E sarčs, difat, dificil di fā capī la solidarietāt diacroniche cu lis gjenerazions a vignī, che e ą tant che spieli il fat di plantā arbui che dome lis gjenerazions dal futūr a puedaran gjoldiju, parvie che a cressin unevore a planc, e dute la fadie fate par “fā la tiere umane”, doprant l’espression comovinte di Michelet (1846). Par dimostrā la grande impuartance de propietāt coletive, tant sul plan locāl che di dut il Paīs, al covente di tignī aments des sōs dimensions in tiermins di superficie: intor dai 3 milions di etars. Cundiplui e je: sostegn concret pes risorsis naturāls e umanis; dutun di risorsis di doprā tant che produzion di bens; risorse naturāl come jeve pe produzion di servizis naturāi fināi; fonde dal patrimoni naturāl e ecomomic di podź lassā a lis gjenerazions a vignī.

Il patrimoni civic al č, par sō nature e composizion, un sisteme multifinalizāt: al vūl dī che al pues sei utilizāt in plui manieris, ancje antagonistis. Aromai ducj lu san che al ą finalitāts e funzions di 5 fatis: ecologjiche, economiche, culturāl, ricreative e estetiche.

Finalitāt ecologjiche

La plui evidente e je la finalitāt ecologjiche: l’utilitāt di ogni element si pant prin di dut pal puest che al ą intal ecosisteme; e va marcade l’impuartance de analisi dai mecanisims che a rezin ju ecuilibris dai ecosistemis, parvie che al bisugne determinā la vocazion ecologjiche di ogni element naturāl. Framieē dai “servizis ecologjics” dal patrimoni naturāl o podģn meti in lūs la “protezion dal teren” (control dal asset dal teren, difese dal roseament di bande dal aiar, des inondazions, impediment de gjenesi des lavinis, e v. d.), i “servizis ambientāi” (cicli dal ossigjin e dal carboni, filtri atmosferic, e v. d.), la “regolazion idriche”, cuantitative e cualitative (cicli de aghe), la “conservazion de nature” (riserve dal salvadi, di ariis naturāls, e v. d.). Ma, se o volģn cjacarā des risorsis naturāls, no si pues dismenteāsi de funzion impuartantone dal om, stant che la sō presince e je indispensabile: di une bande par tignī di voli in maniere ative dai ecuilibris naturāi (pensģn a la funzion che al ą sul teritori, in difese dal istes, davuelt cence nissune compensazion di bande dai sogjets che a ąn dirit su la propietāt coletive) e, di chź altre bande, par podź vź une utilizazion razionāl (ativitāts forestāls, passon, cjace, e v. d.).
Unevore di voltis il patrimoni coletīf al č sogjet a sfrutament: difat alore al devente un capitāl economic che al prodūs risorsis: “legnams” (legnam di lavōr, fibris di len, len par brusā); “prodots forestāi no legnōs” (estrats vegjetāi, robe di mangjā come foncs, mīl, pomulis, e matereāi par furniment); “prodots no forestāi” (foragjis pes bestiis de stale) e po “matereāi par fabricā”. La finalitāt economiche, par sei plui precīs, e vūl riferīsi a lis utilizazions economichis dal patrimoni culturāl e al spazi che al ą di vź in cont dal funzionament dal sisteme economic.

Finalitāt culturāl

Ma il patrimoni civic, midiant dai siei aspiets no cumierēāi, al ą ancje une dimension culturāl (tradizions, folclōr, tecnichis e cognossince dai matereāi doprāts intal fabricā, regulis pe utilizazion des risorsis naturāls, utilizazion des risorsis alimentārs); une dimension ricreative (escursionisim su percors o terens libars, ativitāts sportivis su percors o terens sielzūts prime, ricuete di foncs, cjace, pescje); une dimension estetiche (servizis estetics e paisistics), unevore impuartante par clamā dongje il turisim ricreatīf, salutistic, culturāl. La societāt, l’economie, l’ambient rurāl a son di timp incą intune fase di grant mudament. Propit in chescj ultins agns al č deventāt plui vivarōs e realistic il dibatiment su la propietāt coletive, e ancje plui siōr di numars e di informazions. Alore, in proposit, bisugne marcā cemūt che il mudament, fale pocjis ecezions, al va a discapit des comunitāts locāls. Al tocje duncje di preocupāsi, di une bande parvie de pierdite des risorsis produtivis e, alore, di un cāl dal patrimoni naturāl, unic capitāl des comunitāts rurāls e, di chź altre bande, pe pierdite de passion omogjenie des comunitāts locāls par chel che si inten la protezion e la utilizazion dal patrimoni comugnāl. Par dī la veretāt, ancjemņ tal 1935 Finzi e Pugliatti, te ocasion dal I Congres di Dirit Agrari dal stāt talian, a cjacararin de pussibilitāt di une evoluzion positive parvie dal slargjament di interčs, che nol ą di rivuardā dome la comunitāt locāl. Po, daspņ lade in vore la Costituzion republicane, in ocasion dal III congres di Dirit Agrari, fat a Palermo tal 1952, Pugliatti al torne a tirā fūr l’argoment e lu davuelē daūr dai principis de Costituzion che a indrecin la propietāt privade bande il vantaē coletīf.

Finalitāt economiche

O volģn insumis marcā che la propietāt coletive e ą di sei intindude tant che une struture di valence economiche, sociāl e politiche. Sul plan economic, stant che il podź economic, une volte rivāt, nol č indreēāt bande dal massim profit, ma 1. par “miorā la situazion economiche” (presits fināi di vendite dai bens e dai servizis plui alts, cressiment dal faturāt, plui fuarte influence sul marcjāt, incressite dal valōr zontāt); 2. par “rivā a obietīfs particulārs dome finanziaris” (prin di ducj chel di fāi front a ju impegns finanziaris di curt e lunc timp); 3. par “rivā a vź livei di rindiment plui alts”; rindiment sul plan tecnic se a. inte produzion di un ciert “output” e ven doprade la minime cuantitāt di risorsis, oben se b. di une cierte cuantitāt di risorsis dopradis tant che “input” si tire fūr la produzion massime pussibile; “zovevul in tiermins di cost”, stant che un procčs al č zovevul in fat di cost se a. inte produzion di un ciert “output” il cost economic reāl al č il plui bas pussibil, oben se b. si rive a tirā fūr di une spese pal “input” il massim “output” pussibil; “otim livel di produzion”, rivant adore di dā la cualitāt otime di bens e di servizis se il benefici dāt de unitāt secondarie di prodot al č compagn dal cost che si ą pe sō produzion; “capacitāt distributive”, cuant che dome se cualsisedi stramudament di risorsis jenfri dai partecipants al procčs midiesim nol procure une riduzion dal livel di benjessi zontāt.

Finalitāt sociāl

Sul plan sociāl, la propietāt coletive si cualifiche midiant de “mancjance di vuadagn”, pandude tant tai siei ats di costituzion che ancje inte sō gjestion: cualchidun di chescj organisims no ąn finalitāts bande l’esterni, i siei obietīfs a son chei di dā bens e servizis ai siei components; altris, al contrari, a tegnin di voli ancje des condizions dal so ambient atorvie; pe “produzion di bens publics” (servizis ambientāi e robis gjoldibilis); par “puartā al colm il valōr zontāt” e par “inmaneā une politiche di caratar sociāl”, cu la dispense dai beneficis otignūts ai components de coletivitāt dal puest o al Comun di partignince de coletivitāt. Sul plan politic, stant che la composizion dal patrimoni civic e ju obietīfs de gjestion (tutele e utilizazion des risorsis naturāls e umanis) a tocjin fint insot lis comunitāts che a son plui o mancul diretementri interessadis dai bens demaniāi e des propietāts coletivis, fat che al pant a clār une lōr influence politiche par ce che al rivuarde la dibisugne di “tirā dongje i bźēs e i braēs unevore cualificāts”, a la partecipazion volontarie di ativitāt di “vuaite dal teritori”, a la “colaborazion pa la programazion socieconomiche” fate dai organisims locāi. Viodudis di cheste bande, lis propietāts coletivis parvie de lōr struture (components e causis), dal lōr funzionament (procediments ecologjics e produtīfs), pe maniere di formazion e di gjestion, pe cuestion dai timps (sucession ecologjiche) si insedin intal tiessūt sociāl di cumņ tant che un dai elements che indi caratarizin la struture. Cu l’evoluzion de societāt, de economie, dal ambient a vegnin a nassi situazions creis, cuntune vorone di implicazions di caratar juridic, sociologjic, economic, e v. d., che a oblein ju ents coletīfs a organizāsi sul plan juridic, culturāl, economic, politic. Ducj chescj mudaments-adataments a son fats che a competin a di chescj ents e che a pandin e che a justifichin la lōr impuartance.