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"La Vicìnia"
Novembar dal 2003
 

GNOVIS IN CURT



Ūs civics al zīr
«Per motivo di tempo e di impegni accademici non posso essere con Voi. Tenetemi comunque presente insieme a Voi. Pietro Nervi»: cu la solidaritāt dal diretōr dal “Centro studi e documentazione sui Demani civici e le Proprietą collettive”, ai 22 di Mai, i comitāts popolārs cjargnei a jerin su lis stradis dal “Zīr d’Italie” par domandā il rispiet e la valorizazion des propietāts coletivis e par denunciā la Regjon Friūl-V. J., colpevul di no volź meti in vore il so statūt (art. 4 letare C) e di no volź «garantire elementari esigenze di certezza del diritto e di tutela della cosa pubblica» (cemūt ch’al lamentave ancjemņ 7 agns indaūr il Difensōr civic). I cartelons dal Popul des Tieris civichis a jerin a Tierē di Tumieē, a Comeliąns, a Ravasclźt, abas e insom de Mont di Sudri, dulą che la XII frazion dal Zīr ciclistic “San Doną de Plāf-Ēoncolan” e je rivade dapīt. Juste dongje dal travuart al jere scrit in grant: «W gli usi civici». Chei altris tabelons a saludavin il Zīr in dite des Tieris coletivis e po a clamavin: «Stop agli usurpi». “La Vicģnia” si č impegnade a popolarizā la manifestazion butant fūr un comunicāt lą ch’e marcave che «le Proprietą collettive – stimate per difetto pari al 7% del territorio regionale –, non sono un inutile retaggio del passato, ma rappresentano un “Bene comune” di pubblico e generale interesse... Anche in Friuli e sul Carso triestino si č fatta strada la coscienza che le Terre civiche richiedono, oltre alla tutela, una gestione che superi la riduttiva concezione del solo “prelievo” e che rappresenti un vera e propria “gestione patrimoniale”, di tipo usufruttuario, in un’ottica di equitą intergenerazionale e di rinnovabilitą delle risorse».

Stop a la usurpazion
L’usurpazion des propietāts coletivis talianis e je stade denuciade ancje intant dal program televisīf “Report”, transmitūt di “Rai 3” ai 14 di Otubar. Ospit de pontade “Il ballo dell’indebitato” al č stāt il Comissari pe licuidazion dai Ūs civics dal Lazio, Franco Carletti. Intervistāt di Stefania Rimini, al ą criticāt sore dut l’ategjament di chźs Regjons ch’a pratindin di prudelā i speculadōrs privāts, scancelant i derits des coletivitāts. Il program (www.report.rai.it) al ą sclarīt che la vendite des Tieris civichis no ą di jentrā piē fra lis recipis par comedā il debit public, cemūt ch’a bramaressin politichis economichis sprejudicadis. La stesse problematiche e je stade marcade ai 13 di Setembar, di chź strade des manifestazions “Action alert”. Inmaneadis de campagne internazionāl “Questo mondo non č in vendita” (www.campagnawto.org), a contestavin la «svendita dei beni comuni (ospedali, dighe, acquedotti, scuole…)» programade dal “Wto”, ma par fortune rineade dal faliment de conference interministeriāl di Cancun. Cuntun comunicāt, “La Vicģnia” e ą tornāt a bati «che pure le Terre civiche vanno considerate un inestimabile “Bene comune di pubblico e generale interesse” e che occorre riconoscere che le Proprietą collettive – cemūt ch’al ą scrit Alberto Germanņ, prof. di Diritto agrario all’Universitą La Sapienza di Roma – sono «un altro modo di vivere la stessa appartenenza del bene, in cui la comunitą ha un valore sociale supremo attorno al quale i partecipi ricompongono i loro interessi ed č lo spazio per lo sviluppo della loro persona. La comunitą di proprietari e di utenti di beni collettivi č, in sostanza, una formazione sociale che l’articolo 2 della Costituzione tutela e protegge».

Bens civics in Cjargne
La dģ ch’al č stāt rinovāt il Consei regjonāl, la int di Tualiis e di Noiarźt (Comun di Comeliąns) e chź di Pesariis (Comun di Prāt), in Cjargne, a an votāt lis gnovis “Ministrazions dai bens civics frazionāi”. A Tualiis e Noiarźt a son stāts elezūts: Giorgio Mazzilis (votāt podaspņ tant che president), Fabio Di Piazza, Giuliano Mazzilis, Daniele Migotti e Giancarlo Stua. A Pesariis, la gnove Ministrazion e je componude di Giuseppe Solari (deventāt po president), di Emilio Cleva, di Andrea Machin, di Ornella Gonano (ch’e ą cjapāt il puest dal dimissionari Orlando Gonano, vieri president) e di Raffaele Gonano. Lis votazions des Ministrazions disseparadis a son regoladis e convocadis dal assessorāt regjonāl pes Autonomiis locāls.

Tiere e identitāt
Yanomami in Brasīl, Shuar dal Ecuador, Mapuche in Chilģ, Shipibo Konibo dal Perł… la vite dai popui indigjins e la conservazion de lōr identitāt e passe pe protezion des lōr Propietāts coletivis. La plui part des voltis, la gole di speculadōrs cence scrupul e guide lis persecuzions dai sorestants politics siervidōrs di potentāts economics. Il ditatōr Augusto Pinochet, ch’al ą paronāt in Chilģ fra ’73 e ’90, armāt dal principi «No esistin popui indigjins, o sin ducj cilens», tal 1979, acanintsi cuintri dai Mapuche (linux.soc.uu.se / mapuche / mapuint / calbu01.htm - www.derechos.org / nizkor / chile / doc), al veve fat aprovā la leē 2.568 par stabilī che «abolide la comunitāt, i terens no puedin plui jessi calcolāts teritori indigjin e ju indigjins no puedin plui jessi i propietaris». La solidaritāt e l’intarvent positīf di organizazions internazionāls simpri di plui si concentre sun chestis batais pal ricognossiment juridic des Tieris civichis. «Di cuant che la lōr Patrie e je stade declarade risierve, i Yanomami a puartin indevant progjets... ideāts di lōr e prudelāts di “Survival” – e note une schede dal organisim a pro dai popui tribāi (www.survival-international.org - www.survival.it) –. Cumņ, a an bisugne dai derits di propietāt coletive su la lōr tiere par podź parāsi des invasions e par garantīsi un avignī sigūr». Un’altre clape ingaiade in cheste lote e je l’“Associazion pai popui menaēāts” di Bolzan, ch’e ą otignūt un biel risultāt tal 2001, midiant dal “Proyecto Mura” a pro dai Shuar dal Ecuador. La comunitāt di Nankay e ą otignūt il ricognossiment legāl de Propietāt coletive di 5 mil 100 etars di foreste, rivant a fermā l’invasion di une multinazionāl dal petroli. Sul so lūc internet – www.gfbv.it – si cjatin altris esperiencis comprindude chź dai 30 mil Shipibo Konibo de amazonie peruane: «L’invasion dal colonialisim te nestre Amazonie, al mudą la nestre vite e i nestris costums, e tacą la nestre discriminazions e il sfrutament des nestris risorsis naturāls. O deventarin sclāfs. S’o vin resistūt tant che popul, al č in gracie dai antīcs mecanisims di organizazion sociāl, di mutualitāt, di distribuzion dai bens e, soredut, di “propietāt coletive de tiere”».