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"La Vicìnia"
Mai dal 2002
 
TIERE: LŪC DAL CUARP E DA L’ANIME

[Antoni Beline]


Il mźs di mai si celebre par tradizion une figure fondamentāl come la mari. Mari che nus parturis e nus nudris, mari come colme e struc di ducj i afiets e di dutis lis bramis dal cūr.
No crōt di fā une prevaricazion se o met, in chest contest di fieste e di vite, un’altre realtāt, ancje jź benedete e benefiche, la tiere. O ai let che un indios al clamave la femine “piēule tiere” e la tiere “grande mari”. E il pensīr mi ą lāt al Salm 139. Fevelant dal misteri de formazion dal om, di cheste “tiessidure”, al dīs: «Tu sźs tu che tu mi ās poleadis lis mes vissaris, tu mi ās tiessūt tal grim di mź mari (v. 13). E al zonte: «I miei vues no ti jerin platāts cuant che tal scūr o soi stāt dāt dongje, tiessūt te profonditāt de tiere» (v. 15). Ancje il salmist duncje al fās cheste identificazion des dōs realtāts che la psicologjie siguramentri e concuarde. Parcč che dutis dōs, la mari e la tiere, a son fecondis e indispensabilis par sprolungjā il meracul de vite a ogni nivel, e a van amadis, onoradis e tratadis cul stes agrāt. Par dovź di ricognossince e par sielte inteligjente. Tiere come scune che nus parturis, come mari che nus nudris, come tombe che nus sapulis e nus custodis cuant che o sarģn tornāts a chel pulvin primordiāl, a chel “nuie” che, usance la Bibie (Gjen 1-2), o sin stāts tirāts fūr de man creative di Diu. Par dī che l’om e la tiere a son distināts e condanāts a convivi, dal moment che l’om, “adam”, al ven de tiere, al č tiere e al torne in tiere.
Se chest al č il nestri contest vitāl, il nestri “habitat”, al č evident che il teme de tiere, dal ambient, nol č un “optional” o une manģe dai verts, dai esaltāts, dai “no-global”, ma al č il teme che al ven prime di ogni discors e progjet. Nol esist progrčs, o promozion dal om o culture se tal ultin al ven deteriorāt o comprometūt il rapuart simbiotic fra om e ambient. E chest al va tignūt presint vuź plui di simpri. Pal fat che une globalizazion cuintri dal ambient e puarte a une tragjedie di proporzions planetariis, un autentic diluvi universāl che nol sparagne nancje i autōrs e i responsabii principāi de sielte crimināl. Pal fat che l’acelerazion tecnologjiche di chest ultin “cuart d’ore” de nestre storie e ą puartāt a une dissociazion fra om e ambient mai cognossude tai secui passāts. Se prime l’om al jere vitime involontarie dai “flagjei” de tiere, flagjei fra l’altri naturāi te sostance ancje se tragjics tes conseguencis, vuź pe prime volte (e forsit pe ultime) la tiere e ven dominade dal om cu lis sos armis di distruzion e di muart e la tiere e devente vitime de nestre iresponsabilitāt, dai nestris zūcs periculōs di fruts viziāts. E si svindiche tirantnus dentri ancje nō in cheste disgregazion o deflagrazion fināl, un “big-bang” che al ą il savōr di un “flop” cosmic.
Che no si trati di une esagjerazion di une fantasie malade nol č dificil di dimostrālu. Baste vierzi il televisōr a ogni gambiament di timp, cu la tiere arsinide e sclapade, cui flums che a esondin a ogni slavin, cui deserts che si slargjin simpri di plui, cui glaēārs che si disfin pal masse cjalt, cun chest aiar malāt e cun chest cīl che ti scjafoie impen di slargjāti il cūr e di fāti insumiā. E nō, come i ospits gaudents e incussients dal “Titanic”, o lin sot a sun di musiche o di sunsūr, cence fā un colp par evitā o ritardā la tragjedie e ribaltā la situazion. La difese o protezion o promozion dal ambient e je une sielte universāl e nissun nol ą di clamāsi fūr. E je une sielte globāl, tal sens che si ą di promovi la vite in ducj i siei aspiets e moments. Comprendūts lis culturis e lis lenghis su la strade de estinzion e i paīs e i borcs des zonis di mont vitimis di un gjenocidi. Il discors al vāl naturālmentri ancje pal nestri Friūl, part dal mont, e che al č cjapāt dentri in chest ingranaē infernāl lą che si sfrute cence pudōr, si prodūs cence tignī cont dai dams, si cjale al interčs economic cence pensā ai dams provocāts, che a glotaran dut ce che si veve vuadagnāt. Parcč che l’ambient o al č une risorse che ti permet di vivi o un glotidōr che ti pare a remengo. O tu lu tratis ben e lui ti ricambie o tu sźs vilan cun lui e lui ti mande il cont cui interčs.
Intune fevelade strucade come cheste, par resons di spazi e di competence, si pņ dome dī che chi di no no si ą une grande (o sarčs par dī nissune) sensibilitāt ambientāl. Soredut inte classe imprenditoriāl e in chź politiche, che a semein peadis tal sierā i voi e tal cjalā di un’altre bande par evidentis resons economichis. Se l’industriāl al pņ fā ce che plui i torne cont, cence lā masse par fin, al varą lis palanchis par foragjā il pulitic, che al ricambiarą il plasź cuntun bon pecjāt di omission di control e di legjiferazion. Rivuart po ai disastris ecologjics, usance la cartiere di Tumieē e altris cās, che no son une fatalitāt, a varessin di jessi ocasion di conversion e di inversion di rote e no, magari, l’ocasion suspirade o provocade par splumā altris palanchis. Tocje dī che in chescj cās si ą viodude e sintude tante retoriche, tant vaī sui puescj di vore in pericul e nissune lagrime sui pericui gjeneralizāts e sigūrs pe salūt de int. Lagrimis suspietis cuant che a colin dai voi di int che e ą vude la sō part di conivence intal dam. La pluitiche ambientāl e va prime volude e po praticade di chei che a son competents. Ma par volź une robe, bisugne jessi cussients che e coventi e duncje si ą di gambiā mentalitāt e cjalā al ambient no come a un vistīt simpri di imblecā o a une rogne che si passile di Erode a Pilāt, ma come un ben primarūl, un investiment in salūt, in cualitāt de vite, in sigurece e in risorse economiche di prin ordin, come in Süd Tirol, in Carintie e in Slovenie. Regjons e tieris che, jessint cunfinantis e compagnis des nestris, a van tuteladis in armonie e in sinergjie di sieltis.
La pulitiche ambientāl e ą di rivuardā dut l’ambient e no dome Lignan o Grau o il Tiliment lą che si pņ sgjavā galariis stupidis, cjaris e inutilis. Si ą di partī de spice des monts passant par dutis lis realtāts di mont e di culine e di plan, in cheste tiere splendide lą che ogni cjanton al pņ deventā une sorprese. Un lavōr, come che si viōt, grant e esaltant, lą che si ą ocasion di palesā dute la ricognossince par cheste tiere che e ą savūt nudrī il cuarp e l’anime di gjenerazions e gjenerazions di furlans, un «piccolo compendio dell’Universo», un “univiers in struc”, come che al ą dit Ippolito Nievo. Une tiere uniche ancje par resons afetivis. Une tiere di lassāle come un patrimoni economic, culturāl e spirtuāl a lis gnovis gjenerazions.
Al semearčs di fā une regāl e invezit al č dome un acont dal grant debit che o vin ingrumāt, ducj, viers di cheste nestre tiere mari.